Zorg Info Films

Zorg Info Films

Oudezijds Achterburgwal 237 1012 DL Amsterdam
Email: info@zorginfofilms.nl | Tel: 06-43197260
KVK: 54311985 | BTW: 2126.46.308.B.01

Veelgestelde vragen

1 – Wie en wat is ZorgInfoFilms.nl (ZIF)?

ZIF (Zorg Info Films) is in het leven geroepen om kwalitatief hoogstaande voorlichting- en informatiefilms te verzorgen, te vertalen, te initiëren en te blijven maken. ZIF richt zich voornamelijk op en zet zich voornamelijk in voor de diverse (multi-) culturele bevolkingsgroepen in Nederland, zonder het lokale en het eigene uit te sluiten.

2 – Hoe is ZorgInfoFilms.nl (ZIF) georganiseerd?

ZIF bestaat uit een productiebedrijf (Wave Video en Multimedia) dat al 14 jaar multiculturele zorgfilms verzorgt en een aantal momenteel gelieerde vrijwilligers en ervaringsdeskundigen van diverse culturen uit de gemeenschap die in het verleden hun bijdrage hebben geleverd aan diverse geproduceerde multiculturele zorgfilms. Ook heeft mw. Mouna Azizddine-Taoujni, weduwe van wijlen en gerespecteerde heer Najib Taoujni en verzorger van vele informatiefilms voor de zorg, zich bij ZIF aangesloten als hoofd interculturele communicatie- en relaties. Verder heeft ZIF het advies en de nodige (niet financiële) steun van o.a. Cliëntenbelang Amsterdam en diverse fondsen en stichtingen van patiëntenorganisaties.

3 – Wat voor zorgfilms komen er op ZorgInfoFilms.nl (ZIF)?

In het begin zal ZIF zich gaan richten op het vertalen en voice-over van al bestaande Nederlandse zorgfilms. Het doel is wel om in de nabije toekomst zorgfilms te gaan maken in de eigen talen, zij het gecombineerd en/of alleen. De keuze van de van de te vertalen zorgfilms is afhankelijk van de bereidwilligheid, medewerking en aanbod van de reeds gemaakte zorg films van de diverse fondsen en stichtingen.

4 – Waarom films van ZorgInfoFilms.nl (ZIF) ondersteunen?

Met de ondersteuning van ZIF verziet iedere gemeenschap via een “eigen bijdrage” in de eigen behoefte naar gezondheids-, zorg- en informatiefilms in de eigen taal. De vraag naar voorlichtingsfilms blijft bestaan, maar vanwege het uitblijven van financiële steun zoals die voor 2009 bestond van staatssubsidies, is het maken en/of vertalen van multiculturele zorgfilms bijna nihil.
Medici, ziekenhuizen, stichtingen en fondsen in de verschillende gezondheids- en zorgdisciplines, geven steeds meer te kennen behoefte te hebben aan het bereiken van en uitleg aan bovengenoemde gemeenschappen, zodat de kloof steeds kleiner wordt en de preventie, de zorg, de uitleg- en de verstandhouding van en naar elkaar toe steeds beter en efficiënter wordt. Met een ondersteuning van de projecten van ZIF wordt in deze zeer belangrijke behoefte voorzien.

5 – Hoelang staat een beoogde zorgfilm voor ondersteuning op de website?

Een beoogde te maken en/of te vertalen zorg film staat maximaal 3 maanden op de website. Er wordt alleen maar een trailer op de website gezet van de te maken en/of te vertalen zorgfilm. Daaronder staat een kleine uitleg over de zorgfilm in de diverse talen met daarnaast ook een uitleg in het Nederlands. Wanneer het beoogde donatiebedrag van een taal binnen 3 maanden wordt behaald, gaat ZIF over tot het laten maken van deze film. De talen die niet het beoogde donatiebedrag hebben gehaald, krijgen helaas geen vertalingen. Na 3 maanden komt er weer een andere beoogde zorgfilm met een ander zorgonderwerp.

6 – Waarom zijn er diverse talenpagina’s?

Er zijn in totaal 12 talen op de ZIF website. Dat zijn ook de talen van de grootste multiculturele gemeenschappen die behoefte hebben aan vertalingen en zorgfilms in de eigen taal en waarvan ZIF en patiëntenorganisaties denken het grootste bereik te verkrijgen. In principe is de Nederlandse taal niet een vertaaltaal maar de basistaal van waaruit voorlopig alle zorg films zullen komen. Daar wij allen in Nederland wonen en onderdeel zijn van de Nederlandse maatschappij, zal ook alle uitleg van en in de andere 11 talen zijn gecombineerd met een Nederlandse uitleg. Hierdoor is het bereik voor begrip, samenwerking, participatie en donaties ook groter.

7 – Hoe word ik een donateur?

U wordt donateur door op de knop “Doneer voor deze film” te drukken en verder de informatie te volgen voor het doneren.

8 – Wat gebeurt er met mijn geld?

U donatie wordt aangewend om de beoogde zorgfilm waarvoor u hebt gedoneerd te laten vertalen en er een voice-over bij te plaatsen en/of de beoogde zorgfilm in de eigen taal te laten maken. Maar een klein bedrag van uw donatie is ook een onderdeel voor het bekostigen en handhaven van de werkzaamheden van ZIF, zoals serverkosten, telefoonkosten, websitebeheerkosten, salarissen, reiskosten, promotiekosten, acquisitiekosten etc. etc. De intentie van ZIF is dan ook om de werkzaamheden, vertalingen en het inspreken door (betaalbare) personen van de eigen cultuur en taal te laten doen. ZIF creëert daardoor (in)direct ook banen en werk in de diverse multiculturele gemeenschappen.

9 – Kan ik mijn donatie terugvorderen?

Wees heel kieskeurig en verstandig in uw donatie. Helaas, en om administratieve rompslomp en kosten te besparen kan uw donatie niet worden teruggevorderd. Maar als een taal het in de 3 maanden niet haalt om het benodigde bedrag voor het vertalen/maken van een zorg film binnen te halen, dan wordt u aangeboden om het reeds gedoneerde bedrag aan te wenden voor de volgende te vertalen/maken zorgfilm of om het terug te storten. Bij terugstorten wordt € 0,70 van uw doneerbedrag voor bancaire- en administratiekosten in mindering gebracht.

10 – Wat staat er voor voor de donateur als compensatie?

Bij elke te vertalen/maken zorg film staat er een compensatielijst voor het gedoneerde bedrag. Afhankelijk van het gedoneerde bedrag kan dat variëren van bijvoorbeeld een dvd van de vertaalde/gemaakte zorgfilm, tot misschien een gecombineerde dankjewel-etentje enz. Het is in ieder geval zeker dat uw naam als donateur aan het eind van iedere zorgfilm geplaatst wordt (in de credits dus).

11 – Wat als een zorgfilm niet de benodigde financiering haalt via ZIF?

Wij houden de vorderingen van de donaties voor iedere taal dagelijks in de gaten en zullen via ons netwerk, mailingen, promoties en ontmoetingen, er alles aan doen zodat alle talen het halen. Maar als het een taal niet lukt om het beoogde donatiebedrag te halen, dan wordt deze helaas niet vertaald en/of gemaakt. Wij vragen iedereen ook vriendelijk om zijn netwerk en ondersteuning aan te wenden om te zorgen dat de zorgfilm in de eigen taal wordt gemaakt en bedanken u alvast daarvoor.

12 – Wat als een zorgfilm eerder dan de gestelde termijn het doelbedrag haalt?

Als een beoogde te vertalen/maken zorgfilm eerder het beoogde doelbedrag haalt, dan gaat ZIF direct over om deze te laten maken. De doelstelling van ZIF is dan ook om alle zorgfilms die het beoogde doelbedrag hebben gehaald, binnen 3 maanden na de sluiting van de doneerperiode te hebben verzorgd en tegelijk uit te brengen.

13 – Hoe weet ik of de makers van ZIF betrouwbaar zijn?

ZIF moet zich net als iedere instantie voor de wet verantwoorden. ZIF heeft een transparant bestuur. Wave Video en Multimedia, de oprichter van ZIF heeft een 40 jarige gerenommeerd bestaan achter de rug. De namen van de personen die bij en met ZIF werken en die gelieerd zijn aan ZIF zijn op de website te vinden. Aan ZIF is een boekhoudkantoor gelieerd die binnen 3 maanden na ieder uitgevoerde zorgfilm, een balans opstelt en deze wordt op de ZIF website geplaats. Er is ok een gerenommeerde bank gelieerd aan ZIF die de financiële gang van zaken in de gaten houdt.

14 – Hoe word ik op de hoogte gehouden van het verloop van een project?

Bij elke taal staat een link die naar een pagina gaat waarop de voortgang van een project tweewekelijks wordt bijgehouden, totdat het project klaar is en afgeleverd wordt. De bedoeling van ZIF is wel om achteraf een klein geschiedeniscouplet te behouden, zodat men altijd kan traceren wat er allemaal via ZIF is gemaakt.

15 – Wat gebeurt er met een afgemaakte zorgfilm als deze klaar is?

Afhankelijk van de gemaakte afspraken met de aanbieders van de originele zorg films, wordt er gekeken wat er met een afgemaakte zorgfilm wordt gedaan. Met de moderne technieken van nu streeft ZIF ernaar dat alle vertaalde/gemaakte zorgfilms openbaar toegankelijk kunnen zijn voor het publiek. Zou dat niet het geval kunnen zijn, dan worden er minimaal door ZIF afspraken met de aanbieders van de originele zorgfilms gemaakt, om voor symbolische lage bedragen de films op bijvoorbeeld dvd’s te kunnen krijgen.

16 – Hoe maak ik een donatie vanaf het buitenland?

Idem als het antwoord op vraag 7.

17 – Hoe zit het met belasting (particulieren en bedrijven)?

ZIF raadt u aan om daarvoor contact te nemen met de belastingdienst tel: 0800 – 0543 (gratis)
Prive schenking | Zakelijke schenking

18 – Hoe komt een zorgfilm op ZIF?

ZIF is continu in contact en met zorginstellingen, stichtingen en fondsen om zorg films te verkrijgen. Afhankelijk van het aangebodene, het toegestane en de gemaakte afspraken en contracten, tracht ZIF een zorgfilm te kiezen en plaatsen naar gelang ook de aangegeven behoeften van de diverse multiculturele maatschappijen. Uw behoeften en suggesties stellen we zeer op prijs. Hierdoor kunnen wij achter de zorgfilms aangaan waaraan u de meeste behoefte hebt. U kunt ons dit te kennen geven via ons mailadres:
info@zorginfofilms.nl

19 – Hoe selecteert ZIF welke zorgfilms worden behandeld en geplaatst?

ZIF tracht via zorgvuldige inventarisatie en van de diverse patiëntenorganisaties en multiculturele maatschappen te achterhalen wat er momenteel speelt en nodig geplaatst en vertaald/gemaakt moet worden. Maar soms is de keuze van ZIF ook alleen bepaald door wat ZIF aangeboden krijgt en met wie ZIF wel op dat moment afspraken en contracten kan maken.

20 – Worden er meerdere zorgfilms tegelijk geplaatst?

In het begin misschien niet. Men moet eerst aan ZIF wennen, maar ZIF moet ook de kans krijgen om zichzelf een weg te banen en een gestroomlijnde organisatie te worden. Het is zeer belangrijk dat een geplaatste zorgfilm zijn doelbedrag haalt. ZIF hoopt dan ook in de loop van het tweede jaar van zijn bestaan beetje bij beetje meerdere films tegelijk te gaan plaatsen. Maar zou dat ten koste gaan van het bereiken van de beoogde doelbedragen per zorgfilm, dan wordt dat weer teruggedraaid naar 1 film per 3 maanden.

21 – Hoe neem ik contact met ZIF om mijn zorgfilm te plaatsen en/of maken?

Via ons mailadres: info@zorginfofilms.nl of telefonisch: 020-6258721
Back to Top